Statut

Statut Polskiego Towarzystwa Chirurgii Naczyniowej

Rozdział I
Postanowienia ogólne

  • § 1
    Polskie Towarzystwo Chirurgii Naczyniowej zwane dalej „Towarzystwem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu działanie na rzecz rozwoju chirurgii naczyniowej, rozpowszechniania wiedzy związanej z tą dziedziną, na rzecz środowiska chirurgów naczyniowych, a także upowszechnianie działalności na rzecz integracji członków, wymiany doświadczeń, oraz wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania.
  • § 2
    Siedzibą Towarzystwa jest Warszawa.
  • § 3
    Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.), oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
  • § 4
    Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
  • § 5
    Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  • § 6
    Czas trwania Towarzystwa nie jest ograniczony.
  • § 7
    Towarzystwo realizuje cele przez:

    • Organizację zjazdów, sympozjów i konferencji naukowych.
    • Promowanie i koordynację badań naukowych.
    • Rozpowszechnianie wydawnictw i edycję czasopism naukowych.
    • Opracowywanie schematów właściwego postępowania lekarskiego.
    • Działania na rzecz właściwego szkolenia młodych lekarzy zainteresowanych chirurgią naczyniową.
    • Reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec organów administracji publicznej.
  • § 8
    Towarzystwo celem realizacji swych statutowych celów może powołać inne organizacje w granicach prawem dopuszczonych.
  • § 9
    Realizując powyższe cele Towarzystwo opiera się na społecznej pracy członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw, w tym swoich członków .
  • § 10
    Członkiem Stowarzyszenia może być pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej oraz cudzoziemiec, także nie mający miejsca zamieszkania w Rzeczypospolitej, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Towarzystwo dopuszcza siedem kategorii członkostwa:

    • Członkostwo honorowe – zarezerwowane dla osób szczególnie zasłużonych dla rozwoju polskiej chirurgii naczyniowej.
    • Członkostwo pełne – przyznaje się lekarzom posiadającym specjalizację z chirurgii naczyniowej.
    • Członkostwo pełne dla seniorów – przewidziane dla chirurgów naczyniowych po 65 roku życia.
    • Członkostwo niepełne (członek junior) – przewidziane dla młodych lekarzy (maksymalnie do 40 lat) w trakcie szkolenia w zakresie chirurgii naczyniowej.
    • Członkostwo stowarzyszone – dla lekarzy innych specjalności, których zainteresowania lub działalność są związane z chirurgią naczyniową. Członkostwo korespondencyjne – dla lekarzy zamieszkałych poza terenem Polski, zainteresowanych udziałem w pracach Towarzystwa.
    • Członkostwo korespondencyjne – dla lekarzy zamieszkałych poza terenem Polski, zainteresowanych udziałem w pracach Towarzystwa.
    • Członkostwo wspierające – przewidziane dla instytucji i osób prawnych zainteresowanych chirurgią naczyniową oraz finansowym wspieraniem działalności Towarzystwa.
  • § 11
    Członkostwo Towarzystwa nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez Zarząd Towarzystwa zwykłą większością głosów w drodze uchwały po rekomendacji przez 2 pełnych członków.
  • § 12
    Członkowie Towarzystwa zobowiązani są:

    • swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Towarzystwa,
    • dbać o jego dobre imię,
    • popierać i czynnie realizować cele Towarzystwa,
    • przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów prawa, oraz postanowień statutu;
    • regularnie opłacać składki.

    Członkowie Towarzystwa mają następujące prawa:

    • posiadać legitymację Towarzystwa i nosić odznaki z symbolem Towarzystwa,
    • korzystać z lokalu Towarzystwa,
    • wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Towarzystwa,
    • korzystać z rekomendacji, gwarancji i opieki Towarzystwa w swojej działalności,
    • korzystać z innych możliwości, jakie składa swoim członkom Towarzystwo.

    Jedynie członkom pełnym, honorowym i korespondentom przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.

  • § 13
    Instytucje, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zostać członkami wspierającymi poprzez złożenie oświadczenia woli Zarządowi Towarzystwa, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę. Formę i rodzaj wspierania Towarzystwa członkowie wspierający ustalają z Zarządem Towarzystwa. Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom wymienionych w §12.
  • § 14

    • Skreślenie z listy członków Towarzystwa następuje przez:
      • rezygnację pisemną złożoną na ręce Zarządu,
      • wykluczenie przez Zarząd:
        • za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami Towarzystwa,
        • uchylanie się od udziału w pracach Towarzystwa (nieusprawiedliwioną nieobecność
          na trzech kolejnych Walnych Zgromadzeniach, co dotyczy jedynie pełnych członków),
        • zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez dwa lata, po bezskutecznym pisemnym wezwaniu do zapłaty,
        • na pisemny umotywowany wniosek co najmniej 12 członków Towarzystwa z przyczyn określonych w podpunktach 1 i 2,
      • utratę praw obywatelskich w wyniku prawomocnego wyroku sądu,
      • śmierć członka,

Wykluczenie następuje na podstawie uchwały Zarządu podjętej zwykłą większością głosów.

  • § 15
    Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia, członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna. W okresie między uchwałą zarządu a Walnym Zgromadzeniem Członków, członkostwo jest zawieszone.

Rozdział II
Władze Stowarzyszenia

    • § 16
      Władzami Towarzystwa są:

      • Walne Zgromadzenie Członków,
      • Zarząd,
      • Komisja Rewizyjna,
      • Sąd Koleżeński.
    • § 17
      Kadencja wszystkich władz wybieralnych Towarzystwa trwa dwa lata a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
      Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie. W okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami władzę sprawuje Zarząd.
      Członkowie Władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje honorowo.
    • § 18
      Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
    • §19
      Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie Członków.

      • Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej raz na dwa lata lub częściej na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 1/2 członków Komisji Rewizyjnej, lub 20 % członków pełnych Towarzystwa, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków pisemnie lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
      • W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który wyznacza się na ten sam dzień 15 minut później – i może ono skutecznie obradować niezależnie od liczby członków uprawnionych do głosowania.
      • W Walnym Zgromadzeniu mogą i powinni uczestniczyć wszyscy członkowie Towarzystwa oraz zaproszeni goście.
      • Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
        • uchwalanie programu działania Towarzystwa,
        • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
        • uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia,
        • udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
        • wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
        • uchwalanie zmian statutu,
        • podejmowanie uchwał w sprawie powoływania przez Towarzystwo innych organizacji,
        • podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa,
        • rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Towarzystwa,
        • rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na działalność Zarządu,
        • rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
        • ustalanie wysokości składek członkowskich.
      • Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów członków uprawnionych do głosowania.
      • Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
    • § 20

      • Zarząd składa się z 8 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie. Kadencja Zarządu trwa 2 lata.
      • Zarząd składa się z Prezesa, Prezesa elekta, Prezesa ubiegłej kadencji, skarbnika , sekretarza i 3 innych członków Zarządu.
      • Prezesa powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie, na jedną 2 letnią kadencję. Prezes nie może być wybierany na dwie kolejne kadencje.
      • Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu, zwołanym nie później niż w 7 dni po posiedzeniu Walnego Zgromadzenia.
      • Do kompetencji Zarządu należy:
        • przyjmowanie nowych członków Towarzystwa,
        • nadawanie członkostwa honorowego,
        • reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
        • kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa,
        • zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
        • organizacja nie rzadziej niż raz na dwa lata – naukowego zjazdu Towarzystwa.
      • W przypadku zmiany w składzie Zarządu w czasie kadencji Zarząd decyduje o obsadzie stanowisk i ewentualnym dokooptowaniu członka Zarządu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
      • Konsultant Krajowy ds. chirurgii naczyniowej staje się automatycznie członkiem Zarządu, o ile jest członkiem Towarzystwa. W innym przypadku uzyskuje akredytację jako obserwator prac Zarządu z głosem opiniodawczo-doradczym.
      • Przedstawiciel Polski przy ESVS uczestniczy w pracach Zarządu mając akredytację jako obserwator prac Zarządu z głosem opiniodawczo-doradczym.
    • § 21

      • Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
      • Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.
      • Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
        • kontrola bieżącej pracy Towarzystwa,
        • składanie wniosków w przedmiocie absolutorium dla zarządu, na Walnym Zgromadzeniu,
        • występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia.
    • § 22

      • Sąd Koleżeński składa się z 5 członków Towarzystwa nie będących członkami Zarządu ani Komisji rewizyjnej.
      • Do kompetencji Sądu należy rozpatrywanie każdego pisemnego wniosku członka Towarzystwa dotyczącego spraw Towarzystwa i jego członków poza wnioskami i skargami wniesionymi na władze Towarzystwa.
      • Sąd zbiera się na pisemny wniosek członka Towarzystwa i ustosunkowuje się do jego wniosku pisemnie w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące.
      • Sąd zamyka postępowanie wydaniem orzeczenia, które podaje się do wiadomości wszystkich członków.
      • Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
    • § 23
      W razie zmniejszenia się składu władz Towarzystwa wymienionych w §16 pkt. 3 i 4 w czasie trwania kadencji o nie więcej niż 1/3, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze dokooptowania przez właściwy organ na czas pozostający do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
    • § 24

      • Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, oraz ofiarności publicznej.
      • Wysokość składek członkowskich ustala Zgromadzenie Walne, przy czym członkowie honorowi i seniorzy są zwolnieni od płacenia składek. Zwolnienie to nie obejmuje prenumeraty wydawnictwa za które wszyscy członkowie są obowiązani płacić niezależnie od kategorii członkostwa. W przypadku członkostwa niepełnego, składki wynoszą 50% sumy płaconej przez członka pełnego. Członkowie korespondenci i stowarzyszeni płacą składki w wysokości takiej jak członkowie pełni. Osoby aplikujące do członkostwa Towarzystwa zobowiązane są do opłaty wstępnej w wysokości 50% składki rocznej. Po ustanowieniu przez Towarzystwo wydawnictwa, składka członkowska związana będzie z jego prenumeratą.
      • Wezwanie do zapłaty składek członkowskich będzie wysyłane pocztą do wszystkich członków raz w roku.
      • Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
      • Do reprezentowania Towarzystwa oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnionych jest 2 członków zarządu, działających łącznie (przy czym zawsze skarbnik lub jeden z prezesów).
    • § 25

      • Towarzystwo rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
      • Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
      • Powołanie likwidatora następuje na posiedzeniu, które podjęło uchwałę o likwidacji Towarzystwa. 4. Likwidatorem nie może być członek dotychczasowego Zarządu.
    • § 26
      W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o stowarzyszeniach.

 POBIERZ PDF